Skip to main content

Thailand – Weekend River Kwai

Geschreven door Van Rompaey op . Geplaatst in Stories.

Het voorstel van Griet om tijdens onze stage een weekendje weg te gaan uit het drukke Bangkok sprak ons onmiddellijk aan. Gelukkig werd deze trip naar de River Kwai voor ons goed uitgestippeld, dit hadden we zelf niet kunnen doen.

Zaterdagochtend werden we om 6 uur opgewacht door een lokale agent in een hotel vlakbij onze verblijfplaats op de campus. We vertrokken met de bus in internationaal gezelschap richting Kanchanaburi, een 130 km verderop. Onderweg bezochten we het Burma Railway Centre museum en de begraafplaats, ‘Allied War Cemetery’, waar slachtoffers van WOII begraven liggen. Tot slot bezochten we onderweg ook de bekende brug over de River Kwai die deel uitmaakte van de Death Railway. Het was zeer aangenaam om van deze rit gebruik te maken om een deel van de geschiedenis van Thailand te leren kennen. Zo was bovendien de busrit ook onmiddellijk voorbij.
Als laatste deel van de trip werden we per boot tot aan het hotel gebracht, het River Kwai resort. Eens aangekomen kregen we een heerlijke en uitgebreide Thaise maaltijd. Vervolgens werden we persoonlijk door een andere lokale agent rondgeleid in het naburige Mon-dorp. Deze rondleiding, met een persoonlijke Engelssprekende gids, was zeer leerrijk en verrassend.
Van het vrije moment voor het avondeten profiteren we nog om een verfrissende duik te nemen in de rivier aangrenzend aan ons hotel. ’s Avonds konden we genieten van een lekker buffet in het hotel. Als afsluiter van de dag genoten we van een dansvoorstelling door Mon-bergstam.
De volgende ochtend was het vroeg dag. Na het ontbijt reden we naar het Hellfire Pass Memorial museum. Na een lokale lunch onderweg reden we verder naar een nabijgelegen station om een rit te maken met de historische ‘Death Railway Train’, die passeerde over het originele houten viaduct dat gebouwd werd door de geallieerden van WOII. Het was warm op de trein, maar ongetwijfeld ook een zeer interessante ervaring en ideaal om zo te natuur te bewonderen. Hierna vertrokken we met de bus terug richting Bangkok om de volgende dag onze stage verder te zetten.
Deze trip is een echte aanrader, zowel genieten van het historische verleden als de prachtige natuur van Thailand. Ongelofelijk wat je op slechts twee dagen allemaal kan gezien hebben!